Panda's, Yak's en krokodillen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Siem Limpt - WaarBenJij.nu Panda's, Yak's en krokodillen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Siem Limpt - WaarBenJij.nu

Panda's, Yak's en krokodillen

Door: Siem en Sas

Blijf op de hoogte en volg Siem

25 Augustus 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Hey allemaal,

Aangezien we over twee dagen weer thuis zijn, bij deze nog een laatste reisverslag. Het is ondertussen al weer een hele tijd geleden dat we een reisverslag hebben geschreven en waarschijnlijk zullen we bij thuiskomst al meteen veel van de verhalen vertellen, maar zo is iedereen weer op de hoogte.

Tijdens het posten van het vorige verhaal waren we in Xining. Xining was eigenlijk meer een tussenstop tussen Xi’an en Lhasa, om alvast aan de hoogte te kunnen wennen. We hebben in Xining dan ook niet echt veel bijzonders gedaan en zijn een beetje bijgekomen van alle dingen die we in de eerste weken hebben gezien. Xining is geen toeristische stad dus het is lastiger om de juiste plekken te vinden. Dit bleek voornamelijk op de eerste dag. Nadat we in de stad aan waren gekomen hadden we namelijk drie uur nodig om het hotel te vinden. Dat was al vervelend genoeg, maar eenmaal bij het hotel bleek er ook nog eens een probleem te zijn. Wat het probleem was werd ons niet echt duidelijk, omdat ze alleen chinees spraken. Ik heb Bo gebeld om te tolken en het bleek dat het hotel geen buitenlanders accepteert. Omdat we niet rechtstreeks bij het hotel hadden geboekt en omdat ik wel een Chinees telefoonnummer had, was dit niet opgemerkt bij de boeking. Op zich zou dit allemaal geen probleem zijn, mocht het niet zo zijn dat Xining de enige van de door ons bezochte plekken was waar het vinden van een hotel erg lastig is. Gelukkig stond er in onze Lonely Planet nog een hostel waarvan we zeker wisten dat ze wel buitenlanders accepteerden en nadat Bo ze gebeld had, bleek dat ze nog één eenpersoonskamer hadden en één bed op een vierpersoonskamer. Dit hebben we toen maar geaccepteerd. De eenpersoonskamer bleek echt een klein kamertje (meer een hok) zonder raam te zijn, dus gelukkig konden we voor de andere nachten toch nog een tweepersoonskamer boeken.

Na een aantal dagen aangestaard te zijn in Xining gingen we gelukkig naar het station om weer verder te reizen per trein. Deze treinreis met de ‘hemeltrein’ is de voornaamste reden waarom we überhaupt in Xining waren. De hemeltrein is de hoogste trein ter wereld. Gedurende een rit van 24 uur klimt de trein tot een hoogte van 5 kilometer! De eerste helft van de treinreis ging erg soepel en aangezien we soft sleepers hadden geboekt konden we prima slapen. Maar toen we ongeveer op het hoogste punt van de treinreis waren kreeg ik echt barstende koppijn van de hoogte. Niet echt prettig, maar het hoort erbij. Gelukkig was onze eindbestemming Lhasa ‘slechts’ op 3500 meter hoogte.

Het uitzicht vanuit de trein was super mooi maar wel anders dan verwacht. Op deze hoogte lijken namelijk zelfs hoge bergen vrij laag. De trein rijdt over de Tibetaanse hoogvlakte, dus alles om je heen lijkt vlak, maar je bent wel op een hoogte van rond de 4 kilometer. Op de ‘lage’ bergtoppen lagen dan ook flinke hoeveelheden sneeuw. De treinreis was erg mooi en sowieso een interessante ervaring.

Na de lange treinreis kwamen we rond half 11 ’s avonds aan in onze hotelkamer in Lhasa. De volgende ochtend werden we al om half 9 opgehaald door onze gids. Gelukkig was de gids op de hoogte van de vermoeidheid die gepaard ging met het gebrek aan zuurstof. We hebben de eerste dag dus rustig het Potala paleis bezocht en de Jokhang tempel. Beiden waren erg mooi en de pelgrims die uren in de rij stonden en meerdere rondes rond de heilige plekken liepen waren indrukwekkend om te zien. In het paleis en de meeste tempels mocht je helaas geen foto’s maken, dus jullie zullen ons maar moeten geloven dat het erg mooi was om te zien. Enorme tombes van duizenden kilo’s goud voor de overleden Dalai Lama’s en een overvloed aan Boeddha’s. Vanwege de vermoeidheid hebben we ’s middags even een beetje uitgerust in de hotelkamer en zijn we nog even in de oude stad weesten rondkijken. Lhasa is de hoofdstad van Tibet en ongeveer de helft van de bevolking is Tibetaans, de andere helft Chinees. Ons hotel stond in het Tibetaanse, oude, gedeelte van de stad, wat heel erg leuk was. In Lhasa hebben we ook voor het eerst Yak geproefd wat erg lekker was!

De tweede dag in Lhasa zijn we naar het Drepung klooster geweest. We waren erg blij dat we in Lhasa een gids hadden, want het zag er allemaal heel mooi en sereen uit, maar de verhalen brachten de plekken meer tot leven. De tempels en kloosters herbergden ooit duizenden monniken, maar nu zijn het er nog ‘slechts’ honderden. De monniken lijken heel toegankelijk en glimlachen allemaal heel vriendelijk. Het is heel grappig om ze ook gewoon bij de McDonalds tegen te komen.

Het Ganden klooster lag op een erg mooie locatie boven op een berg op 3800 meter hoogte. Het uitzicht vanaf deze plek was prachtig en het klooster weer indrukwekkend. In dit klooster hebben we ook een zegening gekregen van een monnik, ofja, hij heeft ons met een zak met daarin de pantoffels van een belangrijke monnik op ons achterhoofd geslagen. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’, aldus de monnik. Onze gids gaf aan dat dat ook de bedoeling niet is van het Boeddhisme en de Dalai Lama, om mensen te bekeren, maar om goed te zijn voor je medemens en vrede na te streven, waarin je ook gelooft.

Ten slotte zijn we nog naar het Sera klooster geweest, waar de monniken hun opleiding volgen. In de tuin waren de monniken bezig met hun debatteer training. Het was grappig om te zien maar het was wel erg toeristisch. We waren er dan ook niet helemaal zeker van om welke reden ze zo fanatiek bezig waren, maar het leek wel een interessante les.

Het leuke aan Lhasa is dat zelfs de autorit naar het vliegveld nog mooi is, omdat de omgeving zo indrukwekkend is. Het was niet eenvoudig om alles geregeld te krijgen en het was ook zeker niet het goedkoopste gedeelte van onze reis, maar als je ooit de mogelijkheid hebt om Tibet te bezoeken, is het zeker een aanrader.

Na de uitputtende dagen in Lhasa hebben we het in Chengdu even rustig aan gedaan. Chengdu heeft minder bezienswaardigheden dan Shanghai en Beijing, maar het was een veel leefbaardere stad. Ook al wonen er 13 miljoen mensen, de stad was veel groener en gezelliger. In Chengdu zijn we uiteraard naar het ‘Research Base of Giant Panda Breeding’ geweest. In dit bekende onderzoekscentrum wonen zo’n 50 reuzenpanda’s en daarnaast ook nog rode panda’s. We dachten niet op het goede moment in Chengdu te zijn om baby panda’s te zien, maar we hadden geluk want ze hadden pasgeboren panda’s! Het is grappig om te zien hoe een beest dat zo groot is, geboren wordt als een soort ratje, vervolgens opgroeit tot een panda-kruik en dan een hele tijd een speels beertje is. Door het warme weer mochten de reuzenpanda’s niet naar hun buitenverblijven, maar daardoor konden ze wel van dichtbij bekijken.

Het was raar om te beseffen dat dit na bijna vier maanden mijn laatste dagen in China zouden zijn. Maar op zich was ik ook wel blij dat we eindelijk weer naar een land gingen waar je ten minste iedereen aan kunt spreken omdat ze niet alleen Chinees kunnen. Ik heb een heel gave tijd gehad in China en zal er nog vaak aan terugdenken, maar het is niet het makkelijkste land om te verblijven en dat heb ik dan ook regelmatig gemerkt.

In Kuala Lumpur merkten we meteen het verschil omdat alles in het Engels aangegeven stond en iedereen ons kon verstaan, echt een verademing. Helaas was Sas een paar dagen ziek waardoor we onze jungle trip naar de Taman Negara hebben moeten cancellen, maar gelukkig ging het een paar dagen later wel goed genoeg om naar de Cameron Highlands te gaan. Tijdens de dagen dat het wat minder ging hebben we gelukkig nog wel dingen in Kuala Lumpur kunnen bekijken zoals het vogelpark, de Petronas Twin towers en de Kuala Lumpur Tower. Uiteraard zijn we ook een aantal keer in enkele van de vele shopping malls geweest.

In de Cameron Highlands hebben we de erg mooie theeplantages gezien en hebben we ook een tocht door het Mossy Forest gemaakt. Hier waren we erg blij mee, vooral omdat de andere jungle trip dus niet doorgegaan was. Het Mossy Forest is een stuk regenwoud wat alleen op bepaalde hoogtes in de bergtoppen voor kan komen en was erg gaaf om te zien. De wolken die tegen de bergtoppen aanhangen en door de jungle zweven geven het geheel een mysterieuze sfeer. We hadden niet verwacht zo’n mooie jungle te zien tijdens onze tocht naar de Cameron Highlands, vandaar dat ik ook tegen Sas had gezegd dat ze best haar witte All-Stars aan kon houden. Dat was niet mijn beste advies ooit, maarja, bruine gympen zijn ook hip toch? ;)

In de jungle groeien passieve vlees-etende planten die erg gaaf zijn. Deze planten zijn erg kwetsbaar en groeien ongeveer alleen in deze jungle. Op de foto’s die we gaan uploaden kun je zien dat het een soort zakjes zijn waarin water staat. Omdat apen hier schijnbaar geregeld uit drinken worden ze ook wel Monkey Cups genoemd. Het idee van de plant is dat insecten nectar gaan drinken boven het water tot ze ‘dronken’ zijn en dan per ongeluk in het water vallen. De rand van het zakje is kleurrijk zodat het insecten aantrekt en glad zodat de insecten per ongeluk in In het water terecht komen en door de plant opgenomen kunnen worden. Erg interessant!

Na Kuala Lumpur was het tijd voor onze vakantie in de vakantie, Langkawi! Na zoveel drukke steden te hebben gezien is het erg fijn om gewoon even lekker op het strand te kunnen liggen. Het klimaat op Langkawi is wel apart. ’s Ochtends tussen een uur of 6 en 10 regent en stormt het super hard, waardoor het lijkt alsof je een hele week niet naar buiten kunt. Maar vervolgens lig je om 12 uur alweer te bakken op het strand en zwem je in het warme zeewater. Een van de dagen hebben we twee scooters gehuurd en lekker over het eiland rondgereden. Toen zijn we ook met een eng hoge kabelbaan naar een bergtop gegaan vanwaar het uitzicht erg mooi was, maar eerlijk gezegd waren we wel blij toen we weer velig beneden waren. Langkawi was erg mooi en een zeer welkome afwisselling na de lange, drukke reis. De laatste dag verruilden we ons hostel met torren en hagedissen voor een luxer hotel met zwembad. Een leuke bijkomstigheid was dat we ook gebruik mochten maken van het privéstrand van een ander hotel in de buurt. Hier was een nog fijner zwembad, met uitzicht op zee. Heerlijke afsluiting van onze vakantie-vakantie.

Nu zijn we op onze laatste plek, Hong Kong. Een erg moderne, drukke stad. Het is leuk om gewoon door deze stad te wandelen en er zijn heel veel westerlingen, dus we kunnen weer rustig wennen aan het normale leventje. Vanavond willen we naar Victoria’s Peak gaan vanwaar je een goed uitzicht over de stad hebt en de rest van de tijd relaxen we hier gewoon nog lekker in het zwembad en shoppen we wat in de vele winkels. Morgennacht stappen we alweer in het vliegtuig en gaan we weer terug naar huis. Hong Kong is op deze manier wel een leuke afsluiting van een lange, gave reis! We hebben zin om iedereen weer te zien, maar dit zal zeker niet onze laatste reis zijn!!

Groetjes Siem en Sas
(grapje van de krokodillen)

• 25 Augustus 2014 - 11:13

Toos:

Wat leuk om jullie verslag weer te lezen en wat hebben jullie een super gave reis gemaakt. Goeie terugreis en we zien jullie snel.
    Liefs
    Henri en Toos

• 25 Augustus 2014 - 12:18

Tim:

Weer veel mooie dingen meegemaakt lees ik wel weer! Ben echt benieuwd naar alle verhalen en foto's als jullie (eindelijk) weer terug zijn! :p

Een goede terugvlucht en tot woensdag!
    Tim

• 25 Augustus 2014 - 19:44

Henri:

Hoi Siem & Sakia,

Een goede terugvlucht naar Nederland.
    En snel tot ziens.
    Henri

• 25 Augustus 2014 - 22:03

Johan:

Hi Siem en Saskia,
    leuk om weer eens alle volgende belevenissen te lezen van deze prachtige, speciale reis. Mooi dat je zoveel verschillende dingen meemaakt, van bekeken worden in Xining tot pandaatjes kijken in Chengdu, drukke steden en doezelige stranden, grote hoogtes en gapende dieptes... En dan nog zoveel wijsheid opdoen in Tibet! (Mocht je dat hier nog eens willen herhalen: ik heb ook pantoffels :-) )
    Goed dat je, door de visum-perikelen, de afsluitende weken in Maleisië en Hong Kong doorbrengt; een welkome afwisseling om weer eens 'gewoon Engels' te kunnen praten, lekker bijkomen op het strand en via een Chinees-Westerse stad weer wennen aan het leventje hier - heel gauw alweer...
    Ik kijk ernaar uit om jullie woensdag weer te zien, na zo'n lange tijd! Goede vlucht, en tot op Schiphol!!
    Lieve groeten, Johan.

• 25 Augustus 2014 - 23:07

Johan:

P.S.
    Die krokodil zat zeker onder het bed in die mooie huisjes op Langkawi... :-)
    Ook niet gezien, maar toch een goede reden om door te schuiven naar een luxer verblijf!

• 25 Augustus 2014 - 23:57

Heidi:

Hoi Siem en Saskia,

Wat zijn jullie weer een ervaring rijker! Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt!!
    Ik wens jullie een goede reis terug en zie jullie binnenkort weer.
    Tot ziens!

Liefs van tante Heidi en de rest.

xxxxxxxxxxxxxxxxx