Samen China ontdekken! - Reisverslag uit Hefei, China van Siem Limpt - WaarBenJij.nu Samen China ontdekken! - Reisverslag uit Hefei, China van Siem Limpt - WaarBenJij.nu

Samen China ontdekken!

Door: Siem van Limpt

Blijf op de hoogte en volg Siem

10 Juli 2014 | China, Hefei

Hey allemaal,

mijn verslag is ingeleverd en ik heb gisteren mijn eindpresentatie gehad. Nog even flink hard gewerkt de afgelopen weken dus, maar nu zit het er dan toch echt bijna op! Morgen ga ik met de trein naar Shanghai, waar ik dan zaterdag Sas op het vliegveld op ga halen. Want ondanks dat mijn stage nu afgelopen is, hebben we samen nog bijna zeven mooie weken in het vooruitzicht.


Vanmiddag ben ik met Bo en zijn gezin gaan lunchen om afscheid te nemen van zijn vrouw Na en zijn dochtertje van vier, Irene. Omdat ik wist dat Bo haar over ongeveer een jaar op pianoles wil doen, leek het me leuk om haar alvast op gang te helpen door een keyboard voor haar te kopen. Best een redelijke gevonden in de supermarkt (ja ze verkopen hier echt van alles in de supermarkt) en in de muziekschool een simpel oefenboekje gekocht. Ze vonden het een heel leuk cadeau en aangezien ik erachter kwam dat ze volgende week jarig is, was de timing ook wel handig.

In het begin van het boekje heb ik nog een tekstje geschreven voor Irene. Zelf zal Irene het misschien pas over een paar jaar goed kunnen lezen, maar het idee van mijn cadeau was ook dat ze me over meerdere jaren nog zouden herinneren. Ik heb zelf namelijk ook nog al mijn pianolesboeken van toen ik vijf jaar oud was.


De afgelopen weken heb ik niet zo veel bijzondere dingen meegemaakt. Ben twee keer de stad in geweest om een beetje rond te snuffelen en om dus de cadeautjes te kopen. Voor Yongcai, mijn beste vriend hier waar ik veel samen mee heb gedaan en die me veel heeft geholpen, heb ik een nieuwe koptelefoon gekocht omdat hij net zo veel van muziek kan genieten als ik. Met hem heb ik ook alle contactgegevens uitgewisseld, zodat we elkaar nog regelmatig op de hoogte kunnen houden via Skype of op andere manieren. Ik hoop dat hij een keer de mogelijkheid heeft om naar Nederland te komen, zodat ik hem net zo veel kan laten zien als hij mij hier heeft laten zien.


Morgen ga ik mijn laptop en nog wat andere spullen in een pakketje naar huis sturen, zodat ik maar een volle rugzak mee hoef te sjouwen tijdens de reis in plaats van twee. Daarna zal ik nog even gaan lunchen met de andere studenten om vervolgens afscheid te nemen van iedereen en een taxi naar het station te nemen en Hefei achter me te laten. Een mooi hoofdstuk afgesloten denk ik zelf.


Maar het volgende leuke hoofdstuk staat al weer voor de deur! Ik weet niet of we de mogelijkheid zullen hebben om mijn blog bij te werken met verhalen over onze reis. Ik zal hier in ieder geval vast een overzichtje geven, zodat jullie een beetje weten welke plekken we allemaal gaan bezoeken.

De eerste vijf dagen gaan we naar Shanghai, Sas zal waarschijnlijk wel even haar jetlag eruit moeten slapen en moeten wennen aan het eten hier, maar er zijn een hoop leuke bezienswaardigheden die we gaan bezichtigen, waaronder de Bund en de grote winkelstraat Nanjing Road. Na Shanghai gaan we met de trein naar de andere giga-stad Beijing. We zijn uiteraard van plan om de Chinese muur te gaan bezoeken en hebben vier dagen de tijd om de rest van de stad te bekijken, waaronder het Zomerpaleis, de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse Vrede. Na deze twee extreem grote steden gaan we naar een veel kleinere stad met maar 40.000 inwoners.

De oude stad Pingyao is de best bewaard gebleven omwalde stad van China. Hier zullen we veel tradionele gebouwen zien en we slapen dan ook in een hotel in het oude stadscentrum. Na een hoop geregel heb ik het voor elkaar gekregen om treintickets van deze kleine stad naar Xi’an te boeken, via de grotere stad Taiyuan die naast Pingyao ligt wel te verstaan. In Xi’an, met zijn rijke geschiedenis, zullen we onder andere het Terracottaleger bezoeken. Xi’an was rond het jaar 600 de grootste stad van de wereld en staat aan het begin van de Chinese beschaving.

Vanuit Xi’an zullen we voor het eerst een vlucht nemen naar Xining, omdat we alleen nog een harde stoel konden krijgen in de slaaptrein van Xi’an naar Xining en daar had ik niet echt zin in. In Xining kunnen we een beetje wennen aan de hoogte die we in Tibet zullen ervaren. We zullen de stad bekijken en misschien ook een dag naar het grote Qinghai meer gaan. Na een aantal dagen gaan we met de hemeltrein, de hoogst rijdende trein ter wereld, richting Tibet. Deze treinreis lijkt me erg gaaf, omdat je constant super mooie uitzichten hebt!

De reis in Lhasa in Tibet hebben we verplicht bij een reisorganisatie moeten boeken. Hierdoor viel dit gedeelte van de reis een beetje duur uit, maar dat zal het wel waard zijn. We gaan verschillende tempels bezichtigen en zullen de monniken zien. Na vier dagen in Lhasa doorgebracht te hebben zullen we op de vijfde dag naar Chengdu vliegen, de laatste stad die we in China zullen bezichtigen. Chengdu staat bekend om zijn lekkere eten en de omgeving is groener dan in de steden aan de oostkust. Ik denk dat we een dagtrip naar de 70 meter hoge Boeddha zullen boeken, maar de meeste trips zullen we bij de hotels nog gaan regelen.

Op 10 augustus moeten we vanwege het 30-dagen visum van Sas China verlaten. Aangezien ik nu weet hoe makkelijk het is om in China je visum te verlengen, hebben we maar besloten om de laatste paar weken in een ander land door te brengen. We vliegen vanuit Chengdu naar Kuala Lumpur in Maleisië en zullen twee dagen deze stad bezichtigen. Vervolgens gaan we vanuit hier een trip van drie dagen naar de Taman Negara jungle maken en gaan we een dag de Cameron Highlands bekijken. Wanneer we weer een dag terug zijn in Kuala Lumpur gaan we vijf dagen lekker relaxen op het eiland Langkawi, om onszelf weer even op te laden na het vele reizen. Als we weer een beetje bijgekomen zijn zullen we vertrekken naar de laatste bestemming van onze reis, Hong Kong.

Hong Kong is een erg moderne stad die mooi te overzien is vanaf Victoria Peak en hier kunnen we dan ook al weer een beetje wennen aan het drukke stadsleven in Eindhoven en omstreken. Op 27 augustus zullen we ten slotte weer in het vliegtuig stappen om via Parijs weer naar Amsterdam te vliegen.


Ik heb erg veel zin in de reis, maar zal ook weer blij zijn als ik iedereen in Nederland weer zie! Na 12 weken in China merk ik wel dat het thuis toch wel altijd heel gezellig is. Maar ondanks dat denk ik er weer makkelijk zeven weken tegenkan als ik de belangrijkste persoon in mijn leven (sorry allemaal) op zaterdag op het vliegveld weer een dikke knuffel kan geven :).

Bedankt voor de leuke berichtjes tijdens mijn stage allemaal! Ik hoop dat we de komende weken af en toe iets van ons kunnen laten horen, maar we zullen sowieso veel te vertellen hebben als we weer in ons fijne Nederland zijn!

来自中国的问候,快!(Groeten uit China en tot snel! in het Chinees volgens Google Translate:P)

  • 10 Juli 2014 - 13:57

    Toos Otte:

    Leuk te lezen van dat cadeautje aan Irene; zij zal je zeker blijven herinneren.........
    Het is toch wel een hele bijzondere ervaring geweest lijkt mij, deze weken in China, wat je leven zeker verrijkt.
    Man, man, en dan nu: wat een leuke trip hebben jullie voor de boeg. Eerst je liefje lekker knuffelen en dan samen genieten van deze gigantisch mooie reis.
    ( Het enige wat ik ooit heb gezien hiervan is het terracottaleger, toen dat hier tentoongesteld werd, wat overigens ook heel bijzonder was om te zien)
    Maak er iets moois van en genieten, genieten.................

    Liefs
    Henri en Toos

  • 10 Juli 2014 - 14:58

    Tim:

    Stage bijna afgerond en nu nog een hele mooie reis voor de boeg zo te lezen! Maak er nog een mooie zeven weken van. ;) Ik spreek je nog wel en t zal goed zijn om je straks na 11 maandjes weer eens in levende lijve te zien haha.

    Nog veel plezier broertje!

  • 10 Juli 2014 - 16:48

    Esther:

    Hoi Siem,
    Heel veel plezier tijdens jullie reis en geniet ervan! En geniet er ook zeker van dat jij en Sas na zoveel weken weer bij elkaar zijn.
    Succes met alles en ik hoor het wel als jullie weer in Nederland zijn. En natuurlijk wil ik ook heel graag (een deel van de waarschijnlijk vele) foto's zien. Hele fijne vakantie!
    Groetjes Esther

  • 10 Juli 2014 - 20:27

    Chantal:

    Veel plezier samen!

    Groetjes Chantal

  • 10 Juli 2014 - 21:55

    Anita:

    Ha die Siem,

    Eindelijk is het dan zover!
    Stage mooi afgerond en samen op reis! Heerlijk. En het visum gelukkig ook op het nippertje binnen.
    Heel veel plezier samen met Sas. Geniet ervan! Liefs, mam

  • 14 Juli 2014 - 08:44

    Eef:

    Hoi Siem en Sas,

    Ik weet niet of jullie het nog lezen maar Bram en ik willen jullie in ieder geval ontzettend veel plezier wensen op jullie reis. En Siem, heel erg bedankt voor je leuke videoboodschap, heel leuk dat je daar nog aan gedacht hebt in China. Tot in Nederland weer!

    Groetjes Bram en Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siem

Ik ga 3 maanden stage lopen in Hefei in China. Mijn stageplek is het Instituut van Plasma Fysica, waar ik mee ga helpen aan een diagnostiek voor hun kernfusiereactor EAST. Ik heb heel veel zin in mijn stage en ben vooral benieuwd naar de extreme cultuurverschillen die ik tegen zal komen tijdens mijn verblijf. Groeten, Siem

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 4409

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 27 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: